Kolumni
0
0

Sulkakosken sulkakynästä

Näin kesäloman kynnyksellä aatokset siintävät moneen suuntaan. Maailma elää suuren myllerryksen parissa ja uutiset ovat pääosin negatiivisia ja murheita aiheuttavia.  Minusta tuntuu siltä, että valtamedia hakee jatkuvasti tiedotettavaa ja uutiskynnys on minusta matala riippuen mikä media on kyseessä. Osalla toimittajista … Lue lisää >

Kolumni
0
0

Tekoäly mullistaa terveydenhuollon

Tekoälyn käyttö terveydenhuollossa ei ole enää vain tulevaisuuden visio. Suuret tietomassat ja tekoäly tarjoavat erityisesti varhaisessa diagnostiikassa ja hoidossa valtavia mahdollisuuksia. Lainsäädäntö, kuten EU tekoälysäädös (AI Act) ja tietosuojalainsäädäntö (GDPR), asettaa tiukat säännöt tekoälyn ja suurten datamassojen käytölle terveydenhuollossa. Näiden … Lue lisää >

Natur
0
0

Hans Hästbacka: Under segel norrut

Julimorgonen är solig och varm i stugsundet i Norrnäs. En måttlig sydlig bris vattrar sundets blanka yta. Jag packar båten för en långfärd norrut till Korsnäs och Molpe skärgårdar, med fortsättning följande dag till Södra Geren nordost på Bergö gaddarna … Lue lisää >

Science
0
0

WIC Science Channel: TEKOÄLY JA UUDET TYÖKALUT LUOVAAN TYÖHÖN

Mitkä ovat tämän kevään kiinnostavimmat uudet luovat tekoälytyökalut ja kilpailevat vaihtoehdot ChatGPT:lle?  Entä mitä tarkoittaa multimodaalisuus? Tekoälytyökalujen käyttö on levinnyt nopeasti kaikkialle vähänkään ajassa kiinni oleviin laitoksiin, yrityksiin tai yhteisöihin. ChatGPT, Gemini sekä Copilot ovat monelle tuttuja yleistekoälyjä. Monissa suuremmissa … Lue lisää >

Science
0
0

WIC Science Channel: Sähköautot ja verkon kuormitus – uhka vai mahdollisuus?

V2G tulee sanoista ”vehicle to grid”. Se tarkoittaa tilannetta, jossa sähköautosta voidaan siirtää energiaa takaisin sähköverkkoon. Verkkoon, tai lataukseen, kytketyt autot toimisivat siis energiavarastoina. V1G puolestaan tarkoittaa ”vehicle-on-grid” eli älylatausta, missä energia ei virtaa ajoneuvosta takaisin verkkoon, vaan ajoneuvo ainoastaan … Lue lisää >