Fakta
0
0

WIC Science Channel: Älyautot tulevat ryminällä – edullisia sähköautoja Kiinasta

Älyautojen kehitys on edennyt vauhdilla viimeiset parikymmentä vuotta ja on alkanut muuttua haaveista todellisuudeksi. Googlen perustama Waymo aloitti itseohjautuvien autojen kehitystyön jo vuonna 2004, ja esitteli ensimmäisen itsenäisesti ajavan prototyyppinsä vuonna 2012. Tesla puolestaan lanseerasi vuonna 2014 Autopilot-järjestelmänsä, joka toi puoliksi autonomisen ajamisen kuluttajien saataville. Eurooppalaisista Audi esitteli A8-mallinsa, jossa oli tason 3 autonominen ajaminen vuonna 2018. Mercedes-Benz puolestaan vuonna 2021 S-sarjalaisen, joka mahdollisti tason 3 autonomisen ajamisen tietyissä olosuhteissa. 

Kuljettajan rooli vähenee

Autonomisuuden tasot autoissa määritellään SAE Internationalin (Society of Automotive Engineers) luokituksen mukaan nollasta viiteen. Jokainen taso kuvaa eri asteista autonomista ajamista ja kuljettajan roolia ajoneuvon hallinnassa. Tasolle neljä, eli korkean automaation teknologian pilotointiin tai kaupalliseen käyttöön on edetty Yhdysvalloissa (Waymo), Kiinassa (Baidu Apollo), Etelä-Koreassa (Hyundai) sekä Ruotsissa (Volvo). Dubaissa, Singaporessa on myös käytössä robottitakseja ja Saksassakin lainsäädäntö sallii nelostason autonomian.

Käytännössä laajemmin saatavilla on kuitenkin tasojen 2 ja 3 autonomiset ajoneuvot.

Täysin autonomisia, tason 5 ajoneuvoja, jotka eivät vaadi lainkaan ihmisen puuttumista, ei siis vielä ole kaupallisessa käytössä. Kehitystyö on kuitenkin käynnissä useilla yrityksillä. Asiantuntija-arvioiden mukaan on kuitenkin epätodennäköistä, että ne tulisivat käyttöön ennen vuotta 2035. 

Sähköautot ja niihin liittyvä äly kasvavat liikenteessä siis eksponentiaalisesti. Vuonna 2010 maailmalla valmistettiin yhteensä alle 20 000 sähköautoa ja tänä päivänä tuo luku on ylittänyt 10 miljoonaa. Uusia, edullisempia sähkö- ja älyautoja rynnii markkinoille kovalla vauhdilla etenkin Kiinasta. Kiinan viranomaiset hyväksyivät äskettäin myös tietoturvajärjestelyt kehittyneemmille autonomisille ajoneuvoille. Hyväksynnän saivat Teslan Kiinassa valmistetut ja myydyt autot, sekä viisi kiinalaista valmistajaa, mukaan lukien BYD ja Nio. Tesla pyrkii tuomaan “Full Self-Driving” -järjestelmänsä Kiinan markkinoille, mikä voisi nopeuttaa autonomisten ajoneuvojen kehitystä maailmanlaajuisesti. 

Tutustu myös tiedeuutiskanavaamme Youtubessa! WIC Science Channel, jossa esim. tiedeuutiset joka maanantai! Även på svenska!

Kommentit (0)

Jätä kommentti