Fakta
0
0

Pohjoismaisella yhteistyöllä on historiaa ja uusia mahdollisuuksia Pohjanmaalle

Kun Venäjä aloitti karmivan hyökkäyssotansa Ukrainaan, jäätyi sen ja Venäjää vastaan asetettujen pakotteiden myötä Suomen kauppa itää kohti. Pakotteet olivat ja ovat edelleen tarpeellisia, sillä niiden avulla vaikutetaan Venäjän toimintakykyyn. Laajat pakotetoimet muiden toimien ohessa myös viestivät Venäjälle, ettei sen toiminta ole missään tapauksessa hyväksyttävää. 

Venäjän kaupan loppuminen tarkoittaa samalla Suomelle uusien kauppakumppanien ja -reittien löytämistä. Länsirannikolle tämä avaa mahdollisuuden korvata aiempia reittejä ja esimerkiksi liikuttaa siellä olevien satamien kautta enemmän tuotteita maailmalle ja maailmalta Suomeen. Länsi-Suomesta kulkee myös päärata Pohjanmeri-Baltia-ydinverkkokäytävässä, joka yhdistää osaltaan Suomea Euroopan laajuiseen liikenneverkostoon. 

Läntisessä Suomessa sijaitsevat liikenneyhteydet vaativat kuitenkin kehittämistä. Yhteyksiä täytyy käsitellä kokonaisuutena ja ottaa huomioon niin maantiet, rautatiet, lentokentät kuin satamat ja laivaväylät. Niistä jokaisella on tärkeitä rooleja yhteiskunnan eri osa-alueiden kannalta. Myös huoltovarmuuden takia on tärkeää, että yhteydet ovat toimintavarmoja muuttuvissa tilanteissa.

Unknown

Unknown-3

Unknown-2

Kun reitti itään sulkeutui, voi uusi siis avautua aiempaa vahvempana länteen. Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden kanssa Suomella on pitkät, läheiset ja vakaat kumppanuudet. Pohjoismaista yhteistyötä on tehty jo ihmisiän verran, jona aikana esimerkiksi maiden välisten rajaesteiden tunnistamisessa ja purkamisessa on menty paljon eteenpäin. 

Pohjoismaiden ministerineuvostolla on tavoite tehdä Pohjolasta maailman integroitunein alue vuoteen 2030. Tämä edellyttää myös alueiden välisen yhteistyön syventämistä, jota aiemmat kokemukset ja perinteet hyvin pohjustavat. Pohjanmaa on hyvä esimerkki rajat ylittävästä yhteistyöstä, sillä siellä läheinen kumppani on jo pitkään ollut Ruotsin Västerbotten. Vaasa-Uumaja-akselilla on esimerkiksi yhteinen satama- ja laivayhtiö ja tänä keväänä Vaasa ja Uumaja myös allekirjoittivat aiesopimuksen yhteisestä kehittämisstrategiasta. 

Pohjanmaalla on nyt tuhannen taalan paikka käyttää pohjoismaisen yhteistyön luomia mahdollisuuksia alueen ja koko Suomen eduksi. 

Kim Berg

Kommentit (0)

Jätä kommentti