Fakta
0
0

Mot Nya Vasa! Kohti Uutta Vaasaa!

Wärtsilä har ingått ett rekoravtal värt cirka 900 miljoner euro. SAS sätter in fler flygturer mellan Vasa och Stockholm. Arbetet med nya Kvarkenfärjan går vidare. Personligen lobbar jag även för en snabbare tågförbindelse melan Vasa och St. Petersburg. Wasa Station får ett statligt stöd för sina innovativa energilösningar. Staten backar officiellt upp Vasa i arbetet för att få nästa gigantiska batterifabrik etablerad just här. Jag vill rikta ett stort tack till minister Lintilä som vi haft och har många goda diskussioner med. Amerikanska flottan – U.S. Navy – har besökt vårt nya energilaboratorium. Kan nämnas att deras forskningsbudget utgör flera miljarder dollar. Att de fått upp ögonen för Vasa får ses som ett facit på att vår strategiska samverkan med näringsliv och högskolor verkligen bär frukt. Allting är möjligt bara man siktar högt och jobbar systematiskt med framtidsfrågor.

Styrkan i ett historiskt innovations- och kunskapsarv syns tydligt i det faktum att John Wickström från Vassor – som lagt grunden för regionens motortillverkning och därmed energiklustret – för mer än 100 år sedan rörde sig i samma kretsar som personbilens uppfinnare Henry Ford. Man kan säga att cirkeln sluts när energiklustret idag möjliggör att vi ger oss in i kampen om tillverkning av komponenter för morgondagens nya elbilar. En svaghet i dagens Finland – jämfört med allt från Kina till Sverige och Tyskland – är en del politiska beslutsfattares oförmåga till långsiktigt strategiskt tänkande. Ofta hänger man upp sig på kommentarer från senaste möte när siktet borde vara inställt 20-50 år in i framtiden. Även om Finlands exportmotor Österbotten klarat och klarar sig utmärkt inom många branscher globalt, måste vi i ärlighetens namn medge att vi framöver måste klara oss betydlygt bättre även nationellt på spelplanen för politiskt styrda huvudstadsbyråkrater. Själv är jag beredd att fortsätta som en aktiv länk mellan i synnerhet Vasa och Helsingfors.

År 1949 hade Vasa län över 600 000 invånare och var på tredje plats nästan jämnstarkt med Nylands samt Åbo och Björneborgs län. Idag är Vasa ”residensstad” för Österbotten med  180 000 invånare emedan Nyland har 1,6 miljoner invånare. Vasa har halkat ner till landets 15:e största stad och blir t.o.m. i reformer som gäller tillgång till svenskspråkig akutsjukvård överkörd av Seinäjoki – trots att Vasa har mer än fyra gånger fler invånare per kvardratkilometer samt alla medicinska och näringslivspolitiska argument på sin sida.

Ett Nytt och något större Vasa har alla möjligheter till kraftigt positiv utveckling. Några plock ur Enestams & Repos kommunindelningsutredning: ”Nya Vasa kan utvecklas till ledare av samarbetsnätet för västra Finland och bli en betydande samarbetspartner för närområdet i Sverige”. ”Nya Vasa har en stabilare ekonomi än separata kommunekonomier”. ” Nya Vasa kan utveckla specialkompetens i landsbygds- och skärgårdsfrågor.”

Personligen ser jag gärna att skyltar och övrig information i regionen framöver ges på minst tre språk: svenska, finska och engelska. Detta skulle stärka bilden av ett internationellt Vasa och garanterat uppskattas av nya intressanta samarbetspartners. Nya Vasa bör även se till att servicen i byarna i Korsholm – skolor, daghem, fritidsanläggningar och absolut även vägnätet – håller betydligt högre klass framöver än vad som idag är fallet. Levande byar som utvecklas är en enorm strategisk tillgång för utvecklandet av regionen och skapandet av arbetsplatser. Nya Vasa skall utveckla och ta i bruk sociala innovationer. Alla skall känna sig trygga. Nya Vasa kan inom olika områden via digitala lösningar betjäna hela Norden, och det finns inget som hindrar oss att bygga nätverk globalt. Enbart i Kina finns över 2000 universitet och högskolor – bland dem många medicinska fakulteter. Hela världen ligger öppen. Nu är det dags att höja ribban – tillsammans.

 

Kohti  Uutta Vaasaa!

Viime aikoina useat alueelle myönteiset asiat ovat tulleet julkisiksi. Wärtsilä solmi 900 miljoonan arvoisen sopimuksen. SAS lisää lentoja Vaasan ja Tukholman välillä. Merenkurkun laiva- ja logistiikkaprojekti etenee. Itse lobbaan myös sen puolesta, että saisimme mahdollisimman nopeita junayhteyksiä Vaasasta Pietariin. Wasa Station saa valtiolta miljoonatukea innovatiivisille energiaratkaisuilleen. Valtio tukee virallisesti Vaasaa, jotta seuraava giganttinen akkutehdas perustettaisiin tänne. Yhdysvaltain laivasto – U.S. Navy – on vieraillut uudessa energialaboratoriossamme. Mainittakoon, että heidän tutkimusbudjettinsa koostuu useasta miljardista dollarista. Vierailu kertoo, että strateginen yhteistyömme elinkeinoelämän ja korkeakoulujen kanssa kantaa hedelmää.

Heikkous tämän päivän Suomessa – verrattuna Kiinasta Ruotsiin ja Saksaan – on liian monen poliittisen päätöksentekijän kykenemättömyys pidemmän aikavälin strategiseen ajatteluun. Usein takerrutaan mitättömien asioiden jälkipyykkiin, kun katse pitäisi suunnata 20­-50 vuoden päähän. Vaikka Suomen vientimoottori Pohjanmaa pärjää maailmanlaajuisesti erinomaisesti monella alalla, täytyy meidän jatkossa pärjätä huomattavasti paremmin kansallisilla – usein poliittisesti ohjatuilla -pääkaupunkibyrokrattien pelikentillä. Itse olen valmis olemaan jatkossakin aktiivinen linkki erityisesti Vaasan ja Helsingin välillä.

Pohjolan energiapääkaupunki Vaasan seudulla on saatava kuntaliitosneuvottelut käyntiin – ja itse uskon vahvasti, että uusi kunta on muutaman vuoden sisällä pystyssä. Uudesta vahvasta Vaasasta tulee uniikki kaupunki.

Uudessa Vaasassa näen mielelläni kylttejä ja muuta informaatiota kaupunkikuvassa vähintään kolmella eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tämä vahvistaisi kuvaa kansainvälisestä kaupungista ja saisi takuulla arvostusta uusilta kiinnostavilta yhteistyökumppaneilta ja Teslan kaltaisilta potentiaalisilta työnantajilta.

Pitäkäämme tavoitteena myös yliopistosairaalan perustaminen. Voimme digitaalisesti palvella kaikkia Pohjoismaita, eikä mikään estä meitä rakentamasta maailmanlaajuista verkostoa. Pelkästään Kiinassa on yli 2000 yliopistoa ja korkeakoulua – joukossa useita lääketieteellisiä tiedekuntia. Uudessa Vaasassa hyödynnetään myös sosiaalisia innovaatioita – pidetään kaikki mukana. Nyt on aika nostaa rimaa – yhdessä.

Kommentit (0)

Jätä kommentti