U-space on EU-kehityshanke, joka pyrkii mahdollistamaan monipuolisen kaupallisen drooniliikenteen koko mantereella ja samoilla säännöillä. Tavoitteena on “lennonjohto”, joka hallitsee drooniliikennettä osana muuta ilmailua, täysin digitaalisesti ja automatisoidusti.
ehitystä tarvitaan, sillä logistiikka on nopeimmin kasvava droonimarkkinan osa-alue. Droonipakettikuljetusten markkinan arvo Euroopassa oli vajaat 180 miljoonaa euroa (2023) ja odotusten mukaan se kasvaa jopa 1,7 miljardiin vuoteen 2030 mennessä. Maailmanlaajuisesti kasvuodotus on samaan aikaan 5 miljardista jopa 30,7 miljardiin euroon.
Suomessa droonilogistiikkamarkkina on vielä pieni. Yrityksiä ja teknologiaa löytyy, mutta kysyntä ja regulaatio eivät ole vielä täysin kypsyneet. Siksi Suomessa ei ole vielä ainuttakaan U-space-ilmatilaa – eikä yhtään sertifioitua palveluntarjoajaa. Mutta tilanne voi muuttua nopeastikin.
MIkä siis on U-Space?
U-Space tuo turvallisuutta, läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa usean toimijan yhtäaikaisen toiminnan, sillä järjestelmässä jokaisella lennolla on paikka, reitti ja suunnitelma. U-space vaatii kuitenkin kalliita investointeja: alustoja, ohjelmistoja, sensorijärjestelmiä ja tiukkaa regulaatiota.
Testit kuitenkin osoittivat, että U-space on teknisesti mahdollinen – mutta viestintäviiveet ja yhteentoimivuusjärjestelmien välillä aiheuttivat päänvaivaa.
Euroopan laajuinen U-ELCOME-projekti testaa parhaillaan U-space-palveluita eri maissa: Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Ruotsissa ja muualla. Projekti etenee vaiheittain – ensin perustason palvelut, myöhemmin laajemmat BVLOS-lennot (ilman suoraa näköyhteyttä).
Eurooppa vs muu maailma
Eurooppa on tärkeä alue drooniteknologian regulaation, testauksen ja turvallisuuden kehityksessä, mutta logistiikan volyymit ja globaalit innovaatiot tulevat toistaiseksi enemmän Pohjois-Amerikasta, Aasiasta ja Afrikasta.
Yhdysvalloissa yritykset kuten Zipline, Wing ja Amazon Prime Air ovat kehittäneet droonilogistiikkaa jo useita vuosia. USA: ssa regulaatiokehitys mahdollistaa skaalautuvan toiminnan aiemmin kuin monessa EU-maassa.
Toki Euroopassakin yritys nimeltään Manna Aero on suorittanut yli 200 000 autonomista droonikuljetusta. Dublinista aloittanut yritys on laajentanut toimintaansa myös Suomeen ja käynnistänyt tammikuussa pilotin droonitoimituksista yhteistyössä Woltin kanssa.
Droonit ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen – ja U-space kertoo, miten niitä hallitaan fiksusti.