Autonomista autoilua on lupailtu vuosikymmenen ajan. Elon Musk lupasi jo vuonna 2019 täysautonomisen Teslan tulevan lähiaikoina. Pian on kuitenkin vuosi 2026 – mutta missä ovat ne autot, jotka ajavat ilman kuljettajaa?
Autonomisen ajamisen tasoja, eli miten paljon auto pystyy ajamaan ilman ihmisen apua on viisi. Niistä ensimmäiset kolme ovat jo aika laajasti käytössä. Esim. kolmostasolla auto voi jo ajaa itsenäisesti tietyissä olosuhteissa, mutta kuljettajan on oltava valmiina ottamaan ohjaus haltuun. Todelliseen autonomiaan päästään kuitenkin vasta tasoilla 4 ja 5.
• Taso 4: Ajaminen itsenäisesti rajatuilla alueilla ilman kuljettajaa.
• Taso 5: Täysi autonomia – ei ohjauspyörää, ei kuljettajaa, ei rajoituksia.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa Kalifornian osavaltio sallii jo robottitaksit, mutta rajoittaa niiden määrää. Teslalla on käynnissä kokeilu Teksasissa. Saksassa valmistellaan lakia, joka sallisi tason 4 autot, mahdollisesti jo kesällä 2026.
Länsimaissa kehitys on teknologisesti pitkällä, mutta sääntely, vastuu ja infrastruktuuri hidastavat laajaa käyttöönottoa. Samaan aikaan Kiina on noussut maailmanlaajuiseksi johtajaksi robottitaksien käyttöönotossa. Aasiassa sääntelykehitys on mahdollistanut nopeamman pilotoinnin ja kaupallistamisen. Kiinassa Baidu Apollo Go toimii jo täysin kuljettajattomasti useissa kaupungeissa.
Infrastruktuurin muutostarpeet
Autonominen liikenne ei voi toimia pelkästään älykkäiden ajoneuvojen varassa – se vaatii myös älykkään ympäristön. Infrastruktuurin kehittäminen onkin kriittinen osa siirtymässä kohti laajamittaista autonomista liikennettä.
Kaistamerkintöjen ja opasteiden on oltava selkeitä ja standardoituja, jotta ajoneuvojen sensorit voivat tulkita ne luotettavasti. Digitaaliset liikennemerkit ja opasteet mahdollistavat ajoneuvojen langattoman viestinnän ympäristön kanssa. Ajoneuvot tarvitsevat myös nopeita ja luotettavia yhteyksiä (esim. 5G/6G) kommunikoidakseen keskenään (V2V) ja infrastruktuurin kanssa (V2I).
Eiä pidä unohtaa ihan perusasioita: Tieverkon kunnossapito on entistä tärkeämpää, sillä huonokuntoiset pinnat ja epäselvät merkinnät voivat häiritä autonomisia järjestelmiä. Lisäksi tarvitaan automaattisesti toimivia pysäköinti- ja latausratkaisuja sekä geo-fenced-alueita, joissa autonomiset ajoneuvot voivat toimia turvallisesti.
Kansalliset ja kansainväliset standardit varmistavat yhteensopivuuden eri valmistajien ja teknologioiden välillä.
Odotuksia robottiliikenteestä
Autonomisesta liikenteessä katsotaan olevan hyötyjä liikenneturvallisuudelle, koska inhimilliset virheet aiheuttavat valtaosan onnettomuuksista. Toisaalta tekniset viat, kyberturvallisuus ja sekalainen liikenne autonomisten ja manuaalisten ajoneuvojen välillä voivat tuoda uusia riskejä.
Muutoksella autonomisempaan suuntaan olisi myös taloudellisia vaikutuksia. Esimerkiksi kuljetuskustannukset voivat laskea, kun autonomiset rekat ja jakeluajoneuvot pystyvät olemaan ajossa ympäri vuorokauden. Uudet liiketoimintamallit, kuten robottitaksit ja liikkuminen palveluna, voivat luoda uusia markkinoita.



