Fakta
0
0

Elina Melgin: Kulttuurimuutoksen perhosvaikutus

Taide ja kulttuuri ovat vahvistava ja yhdistävä voima, joka inspiroi rakentamaan kestävämpää, elinvoimaisempaa ja inhimillisempää tulevaisuutta. Tämä kaunis lause kuultiin, kun valtioneuvosto visioi maamme kulttuurinäkymiä viime syksynä.  Samaan aikaan sektorilta leikattiin 17 miljoonaa euroa. Luovalla alalla ihmeteltiin, mistä kulttuurin toivottu … Lue lisää >

Science
0
0

WIC Science Channel: Sähköautot ja verkon kuormitus – uhka vai mahdollisuus?

V2G tulee sanoista ”vehicle to grid”. Se tarkoittaa tilannetta, jossa sähköautosta voidaan siirtää energiaa takaisin sähköverkkoon. Verkkoon, tai lataukseen, kytketyt autot toimisivat siis energiavarastoina. V1G puolestaan tarkoittaa ”vehicle-on-grid” eli älylatausta, missä energia ei virtaa ajoneuvosta takaisin verkkoon, vaan ajoneuvo ainoastaan … Lue lisää >

Natur
0
0

HANS HÄSTBACKA: Nya åldersrekord bland fåglarna

Ringmärkningen av fåglar, både ungar och fullvuxna, har i över 100 år varit en resultatrik vetenskapsgren inom den biologiska forskningen för att kartlägga fåglarnas flyttningsvägar, rastplatser, dödlighet, ålder och ortstrohet. Samtidigt har ringmärkningen i kombination med regelbundna inventeringar gett värdefull … Lue lisää >

Science
0
0

Science @Bock’s nr 81: Kokeile – Testa

Tekoäly valtaa alaa viikottain ja mullistaa tapamme tehdä työtä, johtaa, opiskella, kuluttaa ja myös viihdyttää. Nyt Suno on julkaissut alustan jolla voit luoda musiikkia ja viihdettä vaikka et osaa soittaa. Voit luoda ”hengen voimalla” . Et tarvitse instrumentteja etkä tarvitse … Lue lisää >

Science
0
0

WIC SCIENCE CHANNEL: Bioresponsiiviset virtuaalimaailmat

Millainen kokemus olisi virtuaalinen ympäristö, joka reagoisi ja muokkautuisi kehosi tuottamien biologisten vihjeiden mukaan? Millaisia hyötyjä siitä voisi olla? Bioresponsiivinen VR on virtuaalitodellisuuden kehitysaskel, jossa kokemus muokkautuu dynaamisesti ja reaaliajassa käyttäjälleen sopivaksi. Siinä hyödynnetään VR-lasien ja -ohjaimien lisäksi antureita, jotka … Lue lisää >

Natur
0
0

HANS HÄSTBACKA: Fågelvåren börjar!

Det finns 240 häckande fågelarter i Finland, allt från vanliga och välkända arter som bofink, björktrast och sångsvan till fåtaliga och föga kända arter som blåstjärt, ringtrast och salskrake. Antalet häckande fåglar pendlar mellan 40 miljoner och 58 miljoner par … Lue lisää >

Science
0
0

Science @Bock’s nr 80

Aasia rynnii tekoälyssä Vielä kaksikymmentä vuotta sitten naureskeltiin Euroopassa made in China tai Made in Intia. Kuitenkin samaan aikaan siellä jo tuotettiin (Kiina) IPhone mobiilit joita ei Euroopassa tai USA:ssa kyetä valmistamaan. Nyt on  tapana puhua  halveksuvasti että he vain kopioivat … Lue lisää >

Science
0
0

WIC SCIENCE CHANNEL: EDULLISET SUOLA-AKUT TULEVAT

Akut ovat nyky-yhteiskunnassa välttämättömiä – niitä käytetään laitteissa pienistä suuriin. Viime aikoina huomio on kiinnittynyt natriumioniakkuja eli suola-akkuja kohtaan, jotka tarjoavat edullisen, turvallisen ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon perinteisille litiumioniakuille. Suola-akut ovat rakenteeltaan ja toimintaperiaatteeltaan samankaltaisia kuin litiumioniakut, mutta käyttävät pääkomponenttinaan natriumia, … Lue lisää >

Science
0
0

WIC Science Channel: LATAAVAT TIET SÄHKÖAUTOILLE

Samaan aikaan, kun keskustelu käyttövoimista, autojen kantamasta ja valmistuksen ympäristövaikutuksista käy kuumana keskustelupalstoilla täyssähköautot kasvattavat myyntiään. Sähköautoja ostavat Suomessa suhteessa eniten 30–50-vuotiaat. Niiden osuus uusien autojen rekisteröinneistä oli viime vuonna noin 34 prosenttia (Autoalan tiedotuskeskus 11.1.2024). Lataushybridit mukaan lukien osuus … Lue lisää >

Science
0
0

Science @Bock’s nr 79: Pelimaailma luo rikollisuutta ja opetusongelmia

Peliteollisuus on saanut paljon huomiota osakseen. Vaikka 99% pelifirmoista ovat  vaikeuksissa  ne harvat menestyjät ovat luoneet käsittämättömiä rikkauksia omistajille ja myös joillekin työntekijöille. Parhaiden pelifirmojen markkinahinta lasketaan miljardeissa . Tencent yhtiön arvo jopa 2700 miljardia. Käsittämättömiä lukuja. Kuitenkin pelimaailma on … Lue lisää >